ANNONS – Lockheed Martin

Flygplanstillverkaren: ”Sverige kan spara hundratals miljoner på rätt flygplan”

Ett svenskt NATO-inträde kryper allt närmare. Med inträdet följer mer inflytande och ansvar över den försämrade säkerhetssituationen i Europa. Bland Sveriges potentiella bidrag till NATO märks inte minst det svenska flygvapnets Hercules-flotta – och här finns det uppgraderingar att göra.

Som Europas första C-130-operatör har det svenska flygvapnet länge använt Hercules C-130 för kritiska försvars-, säkerhets- och humanitära uppdrag. I och med NATO-inträdet, och för att möta nationella och NATO:s taktiska behov, finns det nu anledning att rikta blickarna mot modellen C-130J-30 Super Hercules – den mest avancerade C-130 som någonsin producerats.

– Detta är en monumental tid för Sverige, Norden och världen, och det är viktigt att ligga steget före i utvecklingen. Super Hercules-planen passar Sverige eftersom de besitter egenskaper som inget annat medelstort transportflygplan kan matcha – särskilt när det gäller global interoperabilitet, driftsekonomi och hållbarhet, säger Tony Frese, affärsutvecklingschef inom Lockheed Martins program för luftmobilitet och maritima uppdrag.

Tony Frese, affärsutvecklingschef inom Lockheed Martins program för luftmobilitet och maritima uppdrag.

Oöverträffad interoperabilitet

Lockheed Martin har levererat över 2 600 Hercules C-130 till operatörer i 70 länder. Den nyare modellen C-130J-30 flygs av 26 operatörer i 22 länder. För närvarande har 12 NATO-medlemmar en C-130 Hercules-flotta och ytterligare sex medlemmar har en Super Hercules-flotta. Detta ger fördelar för samtliga operatörer.

– Den globala närvaron innebär oöverträffad interoperabilitet och värdefulla kommunikationsmöjligheter med partnerländer – i uppdrag och i träning. Dessutom ger det fullständig regelefterlevnad med NATO-krav och en erfaren gemensam användarbas av NATO-operatörer som kan driva på utveckling och innovation.

En annan betydande fördel är att C-130J har luftvärdighetscertifiering från över 20 globala operatörer – något som inget annat taktiskt transportflygplan i drift kan matcha.

– Att erhålla dessa certifieringar är ingen liten sak. C-130J:s certifieringsbredd visar på dess unika egenskaper – och på minskad risk jämfört med andra medelstora transportflygplan med kortare historik och mindre driftsmognad, säger Tony Frese och tillägger:

Snabb övergång möjlig – och viktig

– Taktiska flygtransportresurser är en bristvara i dagens operativa miljö, särskilt i norra Europa. Fördröjningar i integrering eller implementering av nya flygplansflottor kan få betydande konsekvenser i en tid av geopolitisk oro.

Därför är det också en stor fördel att reservdelar och supportutrustning för C-130H och C-130J överensstämmer till 60 procent, och att den befintliga C-130-infrastrukturen sömlöst stöder C-130J-operationer.

– Den befintliga C-130-flottans ekosystem är väl positionerat för att övergå till Super Hercules-modellen. Det här minskar eventuell nedtid kopplad till att etablera en helt ny och kostsam supportstruktur – och gör att en operatör kan börja flyga sin C-130J-30-flotta snabbare, säger Tony Frese.

Hållbara fördelar för budget och miljö

Operatörer som ska uppgradera sin flygplansflotta måste också ta hänsyn till vilken påverkan det har på miljö och klimat. Utmärkande för Hercules-planen har alltid varit dess turbopropmotorer, och dessa har förbättrats avsevärt med C-130J-30. Motorerna ger nu mer kraft och större räckvidd jämfört med såväl C-130H som med medelstora jetdrivna transportflygplan med sexbladiga kolpropellrar och en Rolls-Royce AE2100D3-motor.

Förutom den förbättrade prestandan har Super Hercules-planens propellrar och motorer det lägsta koldioxidavtrycket i sin storleksklass – vilket ger stora kostnadsbesparingar. C-130J-30 använder 40 procent mindre bränsle och släpper ut 40 procent mindre koldioxid per flygtimme jämfört med andra medelstora transportflygplan.

Besparing på 700 miljoner kronor

– Om vi antar en livscykel på 25 år och svenska flygvapnets beräknade flygtimmar per år så skulle Sverige spara över 700 miljoner kronor på att välja Super Hercules.

C-130J erbjuder också en väg mot integration av hållbara flygbränslen (SAF). Två operatörer har till exempel flugit C-130J-30 med 50 procent biodrivmedelsblandningar och Rolls-Royce har genomfört testflygningar med 100 procent hållbara bränslen. Buller är en annan miljöfaktor att beakta – och C-130J är certifierad enligt de senaste, och stränga, amerikanska buller-riktlinjerna.

– Det finns helt enkelt inget annat medelstort taktiskt transportflygplan som levererar denna nivå av ekonomiskt och miljömässigt värde till Sverige. Med C-130J-30 kan Sverige spara miljontals dollar under flygplanets operativa livstid – pengar som kan användas för att stödja andra viktiga försvars- och säkerhetsprioriteringar, säger Tony Frese.

Läs mer: C-130J Super Hercules: Levererar dit inget annat taktiskt flygplan når